De kwestie van ... de oplaadpalen

Wat was er eerder: een elektrische auto of een laadpaal? Het lijkt een kip-ei-verhaal, maar het aantal voertuigen en laadpalen gaan nu redelijk gelijk op. De overheid en diverse organisaties investeren flink in een oplaad-infrastructuur. Tegelijk komen steeds meer autofabrikanten met elektrische auto's op de markt.

Het aantal oplaadpalen was in 2011 groter dan het aantal elektrische voertuigen: 1841 oplaadpalen versus 1702 voertuigen. Inmiddels is het aantal voertuigen groter: 3554 oplaadpalen versus 4484 voertuigen (cijfers Agentschap NL). Van het totaal aantal laadpalen zijn er 34 snellaadpalen. Deze kunnen een elektrische auto in 30 minuten tot 80% opladen, mits de auto een snellaadfunctie heeft (zie ook ‘De kwestie van de batterijen’). De beschikbare snellaadpalen beperken zich voornamelijk tot de randstedelijke gebieden. (kaart van de snellaad-punten). De laadpalen hebben inmiddels een bijna dekkend netwerk in Nederland.

Diverse gemeentes investeren in een netwerk van oplaadpalen, waaronder de gemeentes Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Ook organisaties zoals de Stichting E-laad houdt zich bezig met de infrastructuur van laadpalen. E-laad is een initiatief van samenwerkende netwerkbedrijven, en plaatst en onderhoudt publieke oplaadpalen. Inmiddels is het enthousiasme bij gemeenten en e-automobilisten zo groot dat de stichting E-laad een stop op de aanvraag van nieuwe publieke oplaadpalen heeft.

Opladen van een Opel Ampera

Hoeveel kost een volle ‘tank’?

Hoe vallen de kosten voor een volle ‘tank’ uit? Dat hangt er vanaf. Opladen aan een openbare laadpaal in de gemeente Utrecht is nog tot eind van dit jaar gratis. In Amsterdam is het sinds april betaald en kost het € 0,25 per kWh (plus abonnementskosten van de elektriciteitsleverancier).

De kosten voor de brandstof per kilometer zijn afhankelijk van het type elektrische auto; een gemiddelde elektrische auto kan zo’n 8 kilometer per kWh rijden (0,125 kWh per kilometer). Afgezien van de abonnementskosten is het dan 3 cent per kilometer bij opladen in Amsterdam. Ter vergelijking: bij een zuinige benzine-auto die met 1 liter 25 km kan rijden, waarbij de benzine € 1,80 per liter is, zouden de kosten 7 cent per kilometer zijn. Helaas staan hier de flink hogere aanschafkosten en onzekerheden over de restwaarde tegenover. Een volle ‘tank’ bij een elektrische auto met een actieradius van 160 km kost daarmee € 5.

‘Elektriciteit stelen’ bij een laadpaal is overigens niet mogelijk. De stekker zit tijdens het laden vergrendeld en is alleen met de eigen pas te ontkoppelen.

Geen tijd om te laden? Verwissel de batterij!

Om van het opladen een kleiner ‘knelpunt’ te maken en meer autogebruikers te laten overstappen, zijn diverse organisaties bezig met innovaties op het gebied van opladen.

Better Place accuverwisselstation
Foto Better Place

Zo biedt Better Place het concept van het verwisselen van de accu. Dat is eenvoudig: de bestuurder rijdt zijn auto in het wisselstation dat op een vereenvoudigde autowasstraat lijkt. In minder dan vijf minuten haalt een robot uit de onderkant van de wagen de lege accu en schuift er weer een volle in. Net genoeg tijd voor een kopje koffie! Better Place heeft al accuverwisselstations in Denemarken en Israël. Begin september opende de organisatie ook een verwisselstation op de luchthaven Schiphol, met name voor elektrische taxi’s van en naar de luchthaven. Het concept is er nu voor één type auto, de Renault Fluence Z.E. Op een volle batterij, ter waarde van 9.000 euro, kan omstreeks 160 kilometer worden gereden. Change Magazine schreef eerder al over de accuverwissel-stations van Better Place in Israël.