Rijtest Ampera: snelle en duurzame auto

De elektrische Opel Ampera doet aan als een 'gewone auto', maar is door de elektromotor een stuk groener. En dankzij de toegevoegde benzinemotor als reserve om de batterij deels weer op te laden, hoef je als bestuurder niet bang te zijn voor een lege batterij midden op de snelweg.

Hoofdredacteur Baud kon de Ampera in Breda bij Opel ophalen, om 'm meteen goed te testen: er stond een ritje naar Haarlem, naar het redactiekantoor op de planning. De Ampera bevat naast een elektromotor ook een benzinemotor. Deze is bedoeld als 'range extender': het vergroot de actieradius van de auto. Is de batterij op, dan wekt de benzinemotor stroom voor de batterij op. Op de elektromotor kan de Ampera 80 kilometer ver komen, met de benzinemotor 420 kilometer extra. Het ritje van Breda naar Haarlem was dan ook voor het grootste deel op de range extender.

"Met de benzinemotor als range extender is de actieradius van een Ampera veel groter dan van een elektrische auto zonder range extender", legt John Dane van Opel Nederland uit. "Consequentie daarvan is wel dat de range extender in onze ogen slechts gecombineerd kan worden met een batterij met een kleinere capaciteit [dan in andere elektrische auto's]. Maar dankzij deze range extender is de Ampera geschikter voor dagelijks gebruik dan een elektrische auto zonder. En bestuurders hoeven niet bang te zijn om stil te vallen omdat de accu leeg zou zijn, en ze de komende uren niet meer verder zouden kunnen rijden."

Opel Ampera

De Ampera komt echter zonder snellaadfunctie; daarmee kun je 'm niet bij alle oplaadpalen aan de stekker leggen. Voor 100% opladen van de batterij is ongeveer 3,5 tot 4 uur nodig bij een (openbare of privé-) oplaadpaal. Thuis opladen aan een gewoon stopcontact kan ook: dat duurt tussen 6 en 11 uur.

"Je hoort helemaal niks!"

Wat maakt deze elektrische auto nu anders dan een conventionele auto? Dat is het geluid. Onze ervaring: op lagere snelheden zoeft hij geluidloos, haast alsof je zweeft. De rust in de auto is fantastisch. En ook de verbazing van mensen die bij je in de auto stappen, is leuk: "Je hoort helemaal niks!" en "Staat 'ie nu aan?". Het nadeel van de geluidloosheid is dat fietsers, voetgangers en spelende kinderen je niet horen aankomen. Dat is overigens een probleem van elke elektrische auto. De Ampera heeft daar een bijzondere claxon voor: deze geeft geen vervelende toeter, maar een prettiger geluid dat fietsers en andere weggebruikers voor de auto kan waarschuwen. Overigens moet je die als bestuurder wel zelf gebruiken: de auto maakt zelf geen geluid.

Met de veiligheid van de auto zit het goed: in de Euro NCAP crashtest (een onafhankelijke beoordeling van de veiligheid van auto's) scoort de Ampera prima.

Uiterlijk en innerlijk

De auto rijdt soepel en stuurt en veert lekker direct, hoewel de wat stugge vering er ook voor kan zorgen dat je voor een straat met 4 drempels even omrijdt. De Ampera ziet er van buiten goed uit. De buitenspiegels zijn mooi gestroomlijnd en hebben een dode-hoekmelder. Ook binnenin ziet het er goed uit, met een mooi dashboard. Toch ook een paar minpuntjes aan het interieur. Zo is je zicht in de achteruitkijkspiegel beperkt door de kleine achterruit. En doordat de bestuurdersstoel niet ver naar achteren kan, wordt het comfort iets minder voor lange mensen.

Opel Ampera

Groen financieel voordeel

Met de elektromotor is de Ampera vooral een auto voor mensen met een groen hart. Dat is ook een van de twee groepen waar Opel de Ampera op richt. "De eerste groep bestaat uit mensen die het voor het milieu doen. Zij zullen, naast zoveel mogelijk elektrische kilometers [in plaats van kilometers op benzine], er ook naar streven de Ampera zo 'groen' mogelijk te laden, met bijvoorbeeld zonnepanelen op hun dak," vertelt Dane. "De tweede doelgroep bekijkt het rijden in een Ampera vooral vanuit financieel oogpunt. Deze mensen gaan vooral voor de financiële en fiscale voordelen die de aanschaf van en het rijden in een Ampera met zich meebrengt. Sommige Ampera-rijders vallen in beide groepen."

Om te kijken hoe groen je rijdt, heeft de Ampera een geheel eigen meter in de auto zitten. Op het bijna futuristische dashboard geeft het scherm met een bolletje aan hoe zuinig je rijdt. Groene blaadjes geven aan dat je zuinig toert, met oranje of rood trap je 'm flink op z'n staart. Het rijgedrag wordt zo speels, simpel en doeltreffend in beeld gebracht.

De Opel Ampera is al met al een prettige elektrische auto. Het rijdt lekker, ziet er goed uit en is bovenal milieuvriendelijk.

Opel Ampera in cijfers

Kenmerken: plug-in hybride, rijdt zowel op elektriciteit als benzine; 5-deurs automaat

Nieuwprijs: € 45.500

Wegenbelasting: € 0

Actieradius: 80 km op de elektromotor, met de benzinemotor erbij 500 km totaal

Opladen: 3,5 - 4 uur (aan een laadpaal, met constante stroom)

Verbruik benzinemotor: 3,1 l/100 km (1 op 32,3)

Energie-label: A (CO2-uitstoot van benzinemotor: 27 g/km)