Rijtest Renault Twizy: aaibare auto met pit!

Rijtest Twizy: 'auto' met pit!

Een ‘aaibare’ auto, met een groot vermogen zonder dat ’ie brandstof slurpt. Dat kenmerkt voor ons de Twizy. Voornamelijk geschikt voor binnenstedelijk yuppenvervoer!

Renault Twizy

Bij aflevering van de auto bij het kantoor van Change kreeg de Twizy meteen veel bekijks! De eerste indrukken: “scooter met een dak”, “een elektrische mug” en “de achterkant lijkt op een cycloop.” Onze algemene indruk: het is een mooie auto, maar geen vervanger voor een ‘conventionele’ auto. Daarvoor is de Twizy te afwijkend.

Maar volgens Renault is dat ook niet de bedoeling met de Twizy. “Het bereik van de Twizy is 100 kilometer met een volle batterij. Het gaat voornamelijk om transport binnen de stad”, vertelt Wim Kleijn van Renault Nederland. “De auto is bedoeld voor mensen die zich op een onderscheidende manier door de stad willen verplaatsen en tegelijk willen bijdragen aan een beter milieu. Ook bedrijven schaffen de Twizy aan, als promotiemiddel.”

Zien? Gezien worden!

Want reken maar dat je met deze auto opvalt. De Renault Twizy is een bezienswaardigheid en dat word jij ook als je achter het stuur kruipt. Rijdend door het rustige Garenkokerskwartier in Haarlem bleven we verre van ongezien. Zeker als je bij het uitstappen de ‘vleugeldeuren’ open laat klappen! Met deze uitstraling en geruisloze, maar vlotte stijl vinden wij het een mooi vervoermiddel voor een ondernemer die duurzaam gezien wil worden. Ondanks het ‘aaibare’ uiterlijk heeft de Twizy behoorlijk wat pit: een maximumsnelheid van 80 km/u en net als bij alle elektrische auto’s kun je stevig optrekken en zit je in een mum van tijd op de maximumsnelheid. Naast deze ‘volwassen’ variant heeft de Twizy ook een ‘brommobiel’-variant, die een maximumsnelheid heeft van 45 km/u.

Van binnen en buiten een beetje nat

De Renault Twizy biedt plek aan 2 personen: een bestuurder en een kleine stoel achterin. Het is ons gelukt om met 2 volwassenen achter elkaar te zitten. Dan is ook echt álle ruimte benut! Achter de tweede stoel zit ook een afsluitbaar bagagevakje, maar nauwelijks groot genoeg voor de boodschappen. Veel spullen kun je er dus niet in meenemen.

Een van de vele opvallende kenmerken van de Renault Twizy is dat er in de deuren geen ramen zitten. Met een onverwachte wolkbreuk kun je beter een regenpak aantrekken. De ‘geen-ramen’-kwestie hebben we ook aan Renault voorgelegd. “Als er ramen aan de zijkanten in zitten, zou er ook verwarming of een blower voor nodig zijn, om de ruiten te ontwasemen als die beslagen zijn. Maar een verwarming/blower heeft invloed op de actieradius, doordat het stroom gebruikt. En om de actieradius zo groot mogelijk te houden, zit er geen verwarming in. Overigens heeft de voorruit wel een ontdooier, dus daar heb je altijd zicht door”, vertelt Kleijn. “Daarnaast kan de Twizy, als deze zijramen zou hebben, wat claustrofobisch voor sommige mensen aandoen. Het is een relatief kleine auto. Om de benen toch warm en droog te houden, is er een speciale deken voor de Twizy verkrijgbaar.”

Renault Twizy

Dat maakt de Twizy ons inziens dus niet erg geschikt voor dagelijks gebruik in de Nederlandse winter, of natte zomer. De auto is uiteindelijk toch meer een soort promotietool. Prima als mooi-weer-gadget, maar niet voor gebruik buiten de stad. Erg raadzaam lijkt het ons niet om met een maximumsnelheid van 80 km/u de snelweg op te gaan, ook nog eens in een auto zonder ramen.

Kleine, maar veilige auto

Toch zit het volgens Renault met de veiligheid wel goed. “Zo zit er, ondanks de afmeting van de auto, een airbag voor de bestuurder in. Ook heeft de bestuurder een vierpuntsgordel: daarbij loopt er een gordel over beide schouders. Dat zorgt ervoor dat je bij een mogelijke zijwaartse aanrijding of val in de auto blijft zitten en niet eruit valt. De passagier achter heeft een gewone driepuntsgordel”, vertelt Kleijn. De kooiconstructie van de auto – dat wat inzittenden beschermt bij een aanrijding – is zeer sterk. Maar rijhulpsystemen als ABS (anti-blokkeersysteem, dat automatisch ‘pompend remt’) en rembekrachtiging ontbreken.

De Twizy is nog niet onderworpen aan een crashtest van EuroNCAP (een onafhankelijke beoordeling van de veiligheid van auto’s), laat de ANWB weten. Renault heeft zelf wel diverse crashtests met de Twizy uitgevoerd en daar kwam de auto goed door. De auto voldoet aan Europese eisen voor de veiligheid: de Nederlandse Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft de Twizy goedgekeurd om hier op de weg te mogen. De Twizy valt officieel in de categorie ‘driewielig motorvoertuig’; de categorie waar ook quads in vallen. Dat soort type voertuigen heeft te maken met andere veiligheidseisen dan ‘conventionele’ auto’s.

Geluidsloze rij-ervaring

Net als in andere elektrische auto’s is rijden in deze auto een ervaring die je bij blijft: doodstil, alleen het geluid van de banden op de stenen of asfalt. De batterij voor deze geluidsloze rij-ervaring is binnen 2 uur opgeladen.

Als eigenaar van een Renault Twizy huur je de batterij van de auto van Renault. Kleijn: “Een batterij voor een elektrische auto is vrij duur in aanschaf, gemiddeld zo’n € 10.000 - € 11.000. De eigenaar van een Twizy huurt de batterij voor ongeveer € 50 per maand en hoeft deze dus niet aan te schaffen. Dat scheelt in de kostprijs.”

Renault wil daarmee een stuk onzekerheid over de batterijen bij de eigenaar weghalen. “De werking van batterijen neemt in de loop van de tijd af. Als de batterij niet meer goed werkt, gaat deze terug naar Renault. De eigenaar van de Twizy krijgt dan een nieuwe batterij te huur. Zo heeft een eigenaar de zekerheid dat de batterij naar behoren blijft werken”, vertelt Kleijn. “Ook maakt Renault de levenscyclus van de batterij rond. Als deze over een jaar of acht minder goed werkt, gaat de batterij terug naar de fabriek van Renault. Daar wordt hij getest en hergebruikt.”

De batterij-kosten vallen relatief mee, maar de aanschafkosten van de auto zijn ons inziens behoorlijk: het goedkoopste model is ongeveer €7000. Dat is voor ons aan de hoge kant voor een auto die een hoge "speelgoedfactor" heeft.

Renault Twizy in cijfers

Kenmerken: volledig elektrisch, 2-deurs automaat

Nieuwprijs: afhankelijk van het gekozen model (maxiumsnelheid 45 km/u of 80 km/u) tussen de 7000 en 8500 euro. Daarnaast huur van de batterij, afhankelijk van het aantal gereden kilometers en de duur van het contract tussen 50 en 70 euro per maand.

Wegenbelasting: 0 euro

Actieradius: 100 km

Opladen: 3,5 uur (80% in 2,5 uur)

Energie-label: A, 0 gram CO2 per kilometer