Redactioneel Elektrische auto: rij-ervaring die je bijblijft

Redactioneel Elektrische rij-ervaring

Na twee nummers over duurzame mobiliteit - onder meer over biobrandstoffen, de mobiliteitsmix en duurzamer vliegen - komt Change Magazine met een e-magazine over dit thema. Onze focus ligt daarbij op elektrisch rijden. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Waar loop je tegenaan en hoe is het in vergelijking met 'gewone' auto's?

Baud in de Opel Ampera

We hebben het elektrisch rijden op de proef gesteld. De redactie van Change Magazine kreeg voor een aantal dagen een elektrische Renault Twizy en een Opel Ampera. We kregen niet betaald om onze mening te geven.

De Ampera kon ik in Breda ophalen bij Opel, om 'm met een rit naar het redactiekantoor in Haarlem goed te testen. Wat meteen opvalt, is de geruisloosheid. De rust in de auto is fantastisch! De Ampera is een plug-in hybride: de auto rijdt eerst op de elektromotor (bereik 80 kilometer), daarna op een benzinemotor (bereik 500 kilometer). De auto rijdt soepel en ziet er van buiten goed uit. Binnenin trekt het dashboard de aandacht. Het zicht in de achteruitkijkspiegel is beperkt door de kleine/schuine achterruit. Al met al is de Ampera een prettige elektrische auto, die geschikt is als businesswagen.

De Twizy werd onder grote belangstelling bij het redactiekantoor afgeleverd. Daarin rijden is een rij-ervaring die je bijblijft: doodstil, groot vermogen en, los van de gebruikte elektriciteit, geen brandstofkosten. Hoewel de Twizy relatief klein is voor een auto, heeft de auto een opvallend groot vermogen. De actieradius is 100 kilometer, de maximumsnelheid 80 km/u. De accu is binnen een paar uur weer volledig opgeladen. Met deze eigenschappen is het een geschikte auto voor binnenstedelijk yuppenvervoer.

Verderop in dit magazine beschrijven we als redactie onze ervaringen met de de Twizy en Ampera, en kleine en grote praktische problemen waar we bij gebruik van de auto's tegen aan lopen. Verder zoomen we in op drie kwesties: de kwestie van de beschikbaarheid, de kwestie van de oplaadpalen en de kwestie van de batterij. Daarmee focussen we op elektrisch rijden in de praktijk. De redactie van Change Magazine heeft in ieder geval de smaak te pakken.

Baud Schoenmaeckers